Marketing Automation är verktyg som man kan använda för att automatisera många olika delar av kundresan. Från att attrahera potentiella kunder, skapa nyfikenhet och utbilda – till att sälja, fördjupa relationen och leverera värde till sina kunder!
Gäst i det här avsnittet är Sarah Wats, som är vd på företaget Pixpro. De hjälper företagare att transformera sina företag genom utbildning, smarta system och rådgivning. Sarah sitter också i ledningsgruppen för Medieinstitutets YH-utbildning Marketing Automation, som var först i Europa med den typen av utbildning.
Marketing Automation är verktyg för att underlätta för oss som jobbar med marknadsföring, försäljning och kundtjänst, som kan utföra vissa av våra uppgifter. Funktioner som landningssidor, formulär, bokningskalendrar, CRM-funktioner och automatiserade e-postutskick är några exempel på vad Marketing Automation-verktyg kan innehålla. Man kan segmentera sina kontakter med etiketter/taggar, för att kommunicera med dem baserat på vad de är intresserade av och var i kundresan de befinner sig.
Genom verktygen kan man bygga upp kundresor som är både automatiserade och personliga, vilket är en viktig poäng för många företag. Många företag är alltför rädda för att skicka ut e-post ofta, vilket är helt fel eftersom mottagarna har önskat att få information! Utbilda personerna och ge dem ett värde, innan du börjar sälja något. Marketing Automation-systemet kan hålla ordning på kontakterna under långvariga relationer, tills de är redo att köpa något.