Marketing Automation – Sarah Wats

Poddavsnitt

#9

Affärsutveckling med Thomas Wisten

Marketing Automation är verktyg som man kan använda för att automatisera många olika delar av kundresan. Från att attrahera potentiella kunder, skapa nyfikenhet och utbilda – till att sälja, fördjupa relationen och leverera värde till sina kunder!

Gäst i det här avsnittet är Sarah Wats, som är vd på företaget Pixpro. De hjälper företagare att transformera sina företag genom utbildning, smarta system och rådgivning. Sarah sitter också i ledningsgruppen för Medieinstitutets YH-utbildning Marketing Automation, som var först i Europa med den typen av utbildning.

Marketing Automation är verktyg för att underlätta för oss som jobbar med marknadsföring, försäljning och kundtjänst, som kan utföra vissa av våra uppgifter. Funktioner som landningssidor, formulär, bokningskalendrar, CRM-funktioner och automatiserade e-postutskick är några exempel på vad Marketing Automation-verktyg kan innehålla. Man kan segmentera sina kontakter med etiketter/taggar, för att kommunicera med dem baserat på vad de är intresserade av och var i kundresan de befinner sig.

Genom verktygen kan man bygga upp kundresor som är både automatiserade och personliga, vilket är en viktig poäng för många företag. Många företag är alltför rädda för att skicka ut e-post ofta, vilket är helt fel eftersom mottagarna har önskat att få information! Utbilda personerna och ge dem ett värde, innan du börjar sälja något. Marketing Automation-systemet kan hålla ordning på kontakterna under långvariga relationer, tills de är redo att köpa något.

Innehållsförteckning:

01:17 Vad är Marketing Automation?
03:06 Funktioner i Marketing Automation-verktyg
04:12 Komma i kontakt med nya kunder
05:18 Lead-generering med segmentering och utvärdering
06:05 Relationer och försäljning
07:57 Vilken information vill de ha, vid vilket tillfälle?
09:18 Åtgärder baserat på mottagarnas beteende
10:35 Var personlig och mänsklig, även i automatiserade flöden
12:01 Marketing Automation i långvariga kundrelationer
15:33 Vilka typer av företag har nytta av Marketing Automation?
16:00 Konkurrenskraft, processutveckling och bolagets värde vid exit
17:03 Framgångsrik Marketing Automation för experter
19:19 Strukturerade processer - vad kan jag automatisera?
19:48 Fler kunder genom extern marknadsföring - eller referenser?
22:00 Marketing Automation för småföretagare?
23:56 Kundresan steg för steg, inte sälja direkt
25:31 Relationer med andra partners - rekryteringsresa, leverantörsresa, mediekontakter, osv...
26:40 Mail som ingångspunkt till olika aktiviteter
28:06 Komma i kontakt med Pixpro