Att hantera information om kunderna är en av de viktigaste uppgifterna för ett företag, och ofta något som är ganska komplicerat att göra rätt. Det kan vara många inblandade medarbetare, flera olika system som man jobbar med, och inte minst juridiska krav. Tekniska lösningar kan snabbt kännas föråldrade. Dessutom kommer nya förväntningar från kunderna när det gäller kundservice, genomtänkt kommunikation, integration mellan e-handel och andra kanaler, mobilappar och kundportaler.
I det här avsnittet träffar vi Nils Olsson, som är vd på Lime Technologies. De utvecklar CRM-system sedan 30 år tillbaka. De har sitt ursprung i Sverige men finns idag i 6 länder. Nils har jobbat på Lime i 16 år och stor erfarenhet av att implementera CRM-system för olika typer av företag. Företaget erbjuder två system – Lime Go för säljorganisationer och Lime CRM som är mer anpassningsbar.
CRM-systemen blir mer en plattform än isolerade verktyg, exempelvis genom lösningar och kopplingar mot Marketing Automation, mobil arbetsorderhanterng, gamification, ERP-system, kundportaler osv. CRM-begreppet är mycket bredare nu än för 10 år sedan.