I det här avsnittet får vi lära känna Hestra Markis – ett företag med lång historia – och följa deras digitalisering. Hur kan ett företag som säljer genom traditionella återförsäljare förbättra och utveckla de delar av kundresan som man inte har direkt kontroll över?
Hestra Markis tillverkar invändiga och utvändiga solskydd. De har ett väl utbyggt återförsäljarnätverk som har den huvudsakliga kontakten med de som i slutänden köper produkterna. Många återförsäljare är små företag, inte sällan bara en eller två anställda, och därför är deras möjligheter att utveckla digitala processer ofta begränsade.
Hestra Markis har därför utvecklat ett CRM-system som deras återförsäljare kan använda i sitt säljarbete. De kan skapa offerter och sedan enkelt omvandla dem till ordrar, hålla koll på mått och kunduppgifter, och även få hjälp med en del automatiserade påminnelser och så vidare. Ordern skickas automatiskt in i Hestra Markis affärssystem, och fakturan till kunden skapas också automatiskt. Kunderna kan också göra ändringar innan de godkänner beställningen, exempelvis om de vill ha en annan väv för sin markis.
Företaget har också genomfört ett generationsskifte, och vi får en inblick i hur det har gått till.