I företag finns många administrativa uppgifter som behöver lösas, och ofta kan de vara väldigt tidskrävande. I det här avsnittet pratar vi om hur man kan förenkla och automatisera administrativa uppgifter genom färdiga verktyg, och verktyg som ni kanske dessutom redan har i företaget.
Kristina Klöfskär hjälper företagare att effektivisera administrativa processer. En gemensam nämnare är bokföringssystem, som alla företagare behöver. Det kan man se till att använda de funktioner som finns för att förenkla rutinerna. Det gäller att göra rätt från början. Sedan finns det många appar man kan lägga till, men ofta saknas kunskap om grundfunktionerna som finns i de befinliga verktygen.
Automatisering av flöden med digitala leverantörsfakturor gör att man minskar pappershanteringen och kan spara mycket tid. Men det krävs att man vänjer sig, och alla är inte så sugna på att släppa papper, men med tydliga attestrutiner kan man ändå känna att man behåller kontrollen.
Vid e-handel gäller det att använda en bra betallösning och att man har ordning på sina artikelregister. Man kan sätta upp rutiner för att automatiskt få inkommande och utgående moms korrekt konterad i bokföringen. När det är många små betalningar, till exempel om man tar emot Swish-betalningar, så kan det vara praktiskt att sätta upp ett separat bankkonto där de betalningarna går in, så att man kan stämma av mot det kontot.
Andra program vi pratar om är Outlook (hur ska man hantera mailen på ett enklare sätt), Power Automate, Teams, Forms för Nöjd-kund-undersökningar