Premiär! Om innehåll i automatiserade processer

Poddavsnitt

#1

Affärsutveckling med Tomas Wisten

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin

Välkommen till Affärsutveckling med Tomas Wisten – det första avsnittet! Podden är till för dig som är företagare. Vi kommer att prata om allt som rör affärsutveckling, men särskilt digitalisering, nya affärsmodeller, strategi och tillväxt. Och förstås Tomas favoritämne, automation – att automatisera ditt företag.

Det här avsnittet handlar också om innehåll av olika slag, och hur det innehåll man producerar kan stötta de automatiserade processer som man bygger upp. Innehåll kan vara till exempel artiklar, e-böcker, ljudinspelningar, videoklipp, kurser med skärminspelningar och så vidare. Vissa typer av innehåll är mycket lättare att använda i automatiserade interaktioner än andra typer av innehåll. För att kunna använda innehållet så krävs att det håller under lång tid – att det har lång hållbarhet. Att det inte känns daterat och inaktuellt så fort. Det kan man påverka genom vilka ämnen man väljer och hur man utformar presentationen av innehållet.

Sociala medier har blivit vår tids mest kraftfulla virala marknadsföringskanal. Ett budskap kan spridas så enkelt och naturligt, eftersom vi redan har uppbyggda, definierade personliga nätverk och aktivt deltar i ett konstant utbyte.

Tyvärr har många företag missat den största möjligheten som sociala medier ger. Det som är så revolutionerande är ju möjligheten att få ett budskap att spridas automatiskt genom nätverken. Automatisk marknadsföring i sin renaste form! Av någon anledning står möjligheterna till viral spridning sällan överst på agendan för företag som satsar på sociala medier. Istället fastnar man i manuell kommunikation.

Vilken typ av innehåll ni kan jobba med beror väldigt mycket på vad för slags värde ni levererar i företaget. För en del passar det att producera ett underhållande innehåll – och för andra kanske ett sakligt utbildande innehåll är bättre. En del är bekväma med ett personligt tilltal där man får lära känna personerna i företaget – andra vill ha mer distans och väljer att producera ett opersonligt innehåll. För att hitta en bra grogrund för att skapa ert innehåll, kan det underlätta att tänka på innehållet i tre olika former; gas, flytande och fast form.

Innehållsförteckning:

0:00 Intro
1:07 Presentation av podden
3:20 Innehåll och innehållsformat
8:47 Var ska man publicera?
12:08 Sociala medier
15:10 Tre sätt att använda sociala medier
16:49 Viral spridning
18:20 Innehållets former