Automation har i grunden förändrat möjligheterna till marknadsföring mot konsumenter, men det är långt ifrån självklart hur man kan använda liknande tekniker business-to-business. Hur kan man jobba med digital marknadsföring mot andra företag, på ett sätt som är systematiskt, skalbart och så långt som möjligt automatiserbart?
Gäster i avsnittet är Melker Adolfsson (vd) och Hugo Cidrér (Sales Automation Advisor) på företaget LinkedClient. De har tagit fram en process för att automatisera allt som går att automatisera i marknadsföring och försäljning mot företagskunder.
För att kunna göra automatiserad marknadsföring och försäljning B2B så behöver man ha en tydlig bild av vilka mottagarna är. Det första steget är att nischa sig extremt hårt, mot en specifik beslutsfattare, på en specifik typ av bolag med ett specifikt problem. Det är väldigt många som inte har gjort det på detaljnivå. När det är gjort så blir det rätt tydligt vilken typ av meddelande man ska skicka.
Därefter följer automatisk outreach – via mail, LinkedIn och andra kanaler som man kan automatisera. Efter ett tag brukar dock målgruppen ta slut – därför är det viktigt att man får in mottagarna i andra flöden, så att man kan bearbeta dem på andra sätt, exempelvis genom retargeting och e-postutskick. När man har bearbetat dem på ett automatiserat sätt länge, och de till slut bokar in ett möte – då kommer de antagligen att fatta ett beslut om att köpa. Då har de under en